Zpět na dětský portál
Zpět
O portálu
Pro učitele
Školy
Rodiče
pomůcky
Knihovnička

Sběr a zpracování informací, monitorování - Popis metody

Seznam článků
Popis metody
Praktické ukázky

 

Sbírání dat čili monitorování a následné zpracování a třídění údajů, to vše jsou činnosti, při kterých jsou aktéry děti. Pokud se podaří vybrat téma, které je dětem blízké, nebo téma aktuální, dokážou většinou pracovat s velkým zaujetím. Následné vyhodnocování a hledání vztahů a souvislostí mezi daty je činností vyžadující intenzivní myšlení. Učitel ho může pomocí této práce s aktuálními místními daty účinně rozvíjet.

Při zpracovávání dat se učí žáci přesnosti, systematičnosti. Vyhodnocování je pak spojeno s intenzivnější myšlenkovou činností.

Zpracovávání dat je předstupněm řešení problémů. Většinou platí, čím úplněji a přehledněji jsou data zpracována, tím kvalitnější je řešení.

Přehledy mohou být vypracovány písemně, v tabulkách, grafech, počítačově, na kartičkách apod. Dobré přehledy musí být takové, aby se v nich dalo snadno orientovat a byly z nich patrné vztahy a souvislosti.

Některým typům dětí vyhovuje precizní práce s daty a mají z ní vnitřní uspokojení. I těm, které nejsou pro precizní práci disponovány, však přináší užitek.

Sběr dat prováděný v běžných životních podmínkách a situacích většinou poskytuje jen omezené množství informací, je třeba s ním dále pracovat a další informace doplňovat jinou cestou ( z publikací, z internetu, z rozhovorů...). Škola by měla připravit žáky na to, že ne všechna data jsou pravdivá a podložená, že je třeba s nimi pracovat opatrně, ověřovat je, podrobovat kritickému zkoumání.

 

1. Monitorování  v čase

Tuto metodu sběru informací je vhodné zařadit, pokud děti dlouhodobě sledují nějaký jev, který doznává v průběhu času změnu: sledovat od jara do podzimu změny jírovců napadených klíněnou; listy  různých stromů na podzim (které stromy se zbarvují nejdříve, jakými barvami, které opadávají první, které později a které zůstávají na stromech celou zimu...); od vrbového proutku ke košíku apod.

Sledovat lze jevy, které jsou vidět z okna školy, nebo ty, za kterými v rámci výuky děti s učitelem  několikrát vyjdou, i ty, které sledují děti samy cestou do školy, doma nebo na cílených vycházkách s rodiči. Ve škole není tolik časového prostoru, aby  si mohli učitelé dovolit vycházet s dětmi na časté a dlouhé didaktické vycházky.

Pokud děti sledují jev mimo školu, nemusí se povinně zapojit všechny. Je ale důležité, aby učitel věnoval monitorování průběžnou pozornost a vyjadřoval se k informacím, které děti přinášejí. Tento postoj má příznivý vliv i na děti, které se aktivně nezapojují. Získávají povědomí o tom, co se děje, a některé z nich se možná časem přidají.

Příklady: Řeka , Strom

 

2. Monitorování území

Příklady: Řeka , Strom

 

scroll to top