Seznam článků |
---|
Popis metody |
Praktické ukázky |
Video |
Vybrali jsme několik jednoduchých metod pracujících s klasickými tištěnými ilustracemi. Výhledově budou vhodné ilustrace pro tento způsob výuky ke stažení na portálu Místo pro život (Pomůcky).
Díky poznatkům z výzkumu mozku víme dnes mnohem více o ukládání informací do paměti. Role informací ve formě obrazů a obrazových představ je velká, a to buď sama o sobě nebo v kombinaci s jinými způsoby předávání informací.
1. Pozoruj – zapamatuj si
Učitel si připraví, vytiskne ilustraci, která zobrazuje více jevů probíraného tématu. Každý žák dostane jeden obrázek. Žáci mají za úkol dívat se na ilustraci po stanovenou dobu (3 –5 min.) a snažit se vtisknout do paměti důležité jevy i malé detaily. Po uplynutí stanovené doby dává učitel dětem kontrolní otázky, co vše z obrazu vypozorovaly. Je žádoucí, aby nekladl jen otázky zaměřené na data a fakta, ale i takové, které souvisejí se vztahy nebo mají více správných odpovědí.
Otázky mohou dávat děti i sobě navzájem ve dvojici nebo si každý žák připraví otázku pro celou třídu. S hledáním odpovědí si děti pomáhají ve dvojici.
Metoda je velmi efektivní zvláště pro děti s vizuální pamětí. Pomůže v krátkém čase docílit toho, co se nepodaří dlouhým výkladem. Na portálu Místo pro život bude výhledově umístěno dostatečné množství ilustrací, které jsou pro tuto činnost vhodné.
Středověký hrad.pdf (černobílá ilustrace) |
2. Sestav sled obrázků
Učitel rozdá dětem ilustrace, které představují změny v čase, posun události apod. Děti ilustrace řadí za sebou podle instrukce, stanoveného klíče. Správnost konzultují se spolužáky nebo s učitelem, ověřují podle učebnic, publikací, internetu atd., sled obrázků zdůvodňují.
Žáci mohou pracovat ve dvojicích nebo malých skupinách. V případě, kdy existuje více správných řešení seřazení obrázků, musí autoři svou verzi řazení zdůvodnit.
3. Představuj si
Specifickou činností pracující s obrazy je vytváření představ. Některé představy pouze aktivují spoje, které jsou s probíranou látkou spojeny, reprodukují to, co již někdy člověk vnímal a má uloženo v paměti. Jiné jsou tvořivější povahy, vzniká při nich něco nového. Oba druhy se dají ve výuce využít. Jsou jednoduché, časově nenáročné, oživující. Od učitele pouze vyžadují pedagogický um vhodně je do výuky zařadit, adekvátně věku dětí a probíranému tématu.
Z výzkumu mozku dnes víme, že vytváření představ a asociací je efektivní činnost, pomocí níž se aktivují mozkové buňky a připravují půdu pro příjem nových informací.
Je dobré, umožnit dětem, aby své představy mohly sdělit. Nejde-li to jinak, tak alespoň spolužákovi v lavici.
Kultivování představivosti je žádoucí pro celou řadu profesí: výzkumné, konstruktérské, umělecké, řemeslné, manažerské. Promyšlené začleňování tvorby představ v různých fázích výuky má vliv na rozvoj myšlení.
4. Předvídej z obrazu viz Předvídání