Seznam článků |
---|
Popis metody |
Praktické ukázky |
Aby děti porozuměly skutečným problémům skutečného světa, je třeba, aby se už ve škole učily vnímat a nahlížet témata a události integrovaně, jako celek. Výuka rozdělená do izolovaných předmětů má své výhody, ale bohužel i řadu nevýhod. V našich školách pravděpodobně nedojde v nejbližší době v tomto směru k výrazným změnám, proto je třeba využít všech možností, jak předměty nebo alespoň jejich obsahové části smysluplně propojovat.
Každé téma, které může dítě nahlédnout v jeho celistvosti má větší šanci na trvalé ukotvení v jeho paměti. Například řeka Vltava, odučená pouze jako zeměpisná látka, může řadu dětí takříkajíc „minout“, zatímco téma Vltava, které je ve stejném čase probíráno zároveň ve více předmětech, má větší šanci probudit zájem a vytvořit spojovací můstek přes jednu oblast k celému tématu. Téma Vltava je možné přiblížit v hudební výchově Smetanovou Vltavou, ve fyzice výukou o výrobě elektřiny v soustavě přehrad, v českém jazyce prostřednictvím zajímavé práce s historickými texty o Vltavě a v dalších předmětech prostřednictvím aktuálního problému, např. následky ničivých povodní.
Nejde ale pouze o spojování předmětů nebo učebních látek – vědomostních a faktografických dat, integrace by se měla týkat i integrace dovedností.
Na prvním stupni základní školy je integrace jednodušší, zvláště tam, kde třídu vede jeden učitel. Na druhém stupni to nejde bez spolupráce učitelů.