Seznam článků |
---|
Popis metody |
Praktické ukázky |
V dokumentu RVP ZV jsou zformulovány kompetence, kterými by měly být děti vybaveny na konci základní školní docházky.
Žák
K rozvíjení komunikačních dovedností dochází v celé řadě metod a výukových činností, které tvoří součást tohoto metodického portálu:
Podrobně se zde budeme zabývat těmi činnostmi, ve kterých je komunikace hlavní a nejdůležitější složkou.
1. Sdílení ve dvojici
Sdělit druhým lidem (rodičům, sourozencům, spolužákům, učitelům) svůj postoj, názor, zkušenost, nápad vyžaduje kromě praktické dovednosti zformulovat myšlenky do slov a vět i odvahu druhým se vydat, riskovat odhalení omylu či chyby, výsměch. V přirozeném prostředí rodiny je toto riziko menší než ve škole.
Sdílení ve dvojici je činností, při které mají děti možnost formulovat a sdílet myšlenky v nejméně ohrožujícím prostředí – sousedovi v lavici. Sdílení není libovolným rozhovorem dětí na libovolné téma. Je to řízená činnost, při které učitel děti ke sdílení vyzve otázkou nebo úkolem. Po zaznění jeho pokynu by měla následovat pauza na promýšlení, ve které každý žák sám formuluje myšlenky do slov a vět. Teprve poté následuje pokyn na sdílení ve dvojici. Sdílení není monolog aktivnějšího člena dvojice. Je to dialog, kterému se musí děti učit stejně jako vyjmenovaným slovům nebo matematickým operacím. Učí se naslouchat, výstižně se vyjadřovat, klást otázky, ale i respektovat druhého, nesnižovat jeho sebeúctu.
Žák, který měl dostatek času zformulovat své myšlenky a vyjádřit je hlasitě před svým spolužákem, bude mít menší obavy vyjádřit se následně před celou třídou. Pro některé typy dětí je to téměř nezbytná podmínka. Jejich projev pak získává větší jistotu a srozumitelnost.
Malé děti a některé typy osobností mají navíc potřebu přemýšlet a řešit problémy v dialogu, je to pro ně přirozené prostředí, ve kterém podávají, co se rozumových dovedností týká, lepší výsledky.
Sdílením by měli učitelé bohatě prokládat výuku. Je to jedna z nejjednodušších didaktických činností, při kterých jsou aktivnější žáci než učitel.
Po aktivitě sdílení ve dvojici může následovat sdílení v menší skupině (trojice, čtveřice).
2. Komunitní kruh
Co je komunitní kruh (Jana Nováčková)
3. Brainstorming
Brainstorming je komunikační kooperativní metoda, která má vygenerovat (vymyslet) co nejvíce nápadů na dané téma. Nosnou myšlenkou je předpoklad, že lidé ve skupině, na základě podnětů ostatních, vymyslí více, než by vymysleli jednotlivě. Poprvé s touto myšlenkou přišel v roce 1939 A. C. Osborn. Volně se překládá i jako burza nápadů.
Její přínos pro rozvoj komunikačních dovedností spočívá především v tom, že každý účastník může sdělit svou myšlenku, aniž by byl vystaven posuzování, hodnocení, kritice. Každá myšlenka, každý nápad je akcepotován a zapsán. I ten zdánlivě nejhloupější může inspirovat ostatní.
Vhodná témata pro brainstroming jsou především problémové úlohy, pro něž se má najít řešení, nebo témata, která se mají probírat a pro něž je potřebné dát dohromady informace a dostupná data. Ve školní výuce mohou být těmito tématy tematické okruhy různých předmětů nebo jejich dílčí části.
Pravidel není mnoho:
4. Řízená diskuze
Bude doplněno.
5. Rozhovor
Bude doplněno.