Text obsahuje základní informace o tématu.
Náměty pro práci s textem:
Práce s textem metodou V - CH - D (Vím - Chci vědět - Dozvěděl jsem se), metoda rozvíjí dovednost pracovat s informacemi.
Práce s textem metodou Barevné otázky rozvíjí u žáků dovednost klást k textu otázky na přímo i nepřímo vyjádřené informace.
Doporučený věk 6 - 8 let.
Lidé už v dobách velmi pradávných zjistili, že někteří živočichové jim mohou pomáhat při těžké práci na poli a v lese, že jejich masem, mlékem a vejci se dá zpestřit jídelníček, z jejich kůže, kožešin a vlny se dají zhotovit oděvy a boty a z jejich peří plnit přikrývky na spaní. Pravděpodobně také už velmi dávno zjistili, že soužití se zvířaty jim přináší radost. Některá zvířata si proto lidé ochočili.
Chovat domácí zvíře s sebou ale nese nejen radost a užitek, ale i práci, starost a čas. Zvíře, stejně tak jako člověk, potřebuje k životu dobré podmínky: dostatek potravy, čisté ustájení, péči o jejich zdraví a bezpečí. Kromě toho zvíře, stejně tak jako člověk, potřebuje zažít, že ho má někdo rád. Dobrý hospodář dává svým němým společníkům nejen potravu a podestýlku, ale i něco navíc – lásku. A každé zvíře to instinktivně pozná.
My, lidé jednadvacátého století, žijeme v mnohém jinak, nežli žili naši předkové. Koně a voli jsme nahradili traktory a kombajny, místo kožichů nosíme bundy, přikrývky na spaní plníme umělými vlákny. Do našich domácností přibyli cizokrajní mazlíčkové: papoušci, rybičky, želvy, křečci a hadi. Hospodářská zvířata chováme ve velkochovech. Ve velkostatcích urychlujeme jejich růst. Místo přirozené potravy krmíme granulemi. O čistotu a pohodlí hospodářských zvířat pečují stroje.
Vznikají ale i farmy a družstva, a je jich stále více, ve kterých žijí domácí zvířata „postaru“. Pasou se, volně se pohybují, dostávají potravu bez příměsí chemikálií. Jsou to farmy a družstva, ve kterých nechybí to nejdůležitější – vztah zvířat a jejich hospodářů. Šetrný způsob chovu hospodářských zvířat je označován anglickým slovem welfare (velfer) – pohoda, farmy dodržující přísná pravidla pro šetrný chov se nazývají ekofarmy.
Práce s textem metodou V- CH - D (Vím – Chci vědět - Dozvěděl jsem se)
Popis metody viz portál UBU Učitelé – Metody a inspirace – Metody rozvíjející čtenářské dovednosti
http://www.mistoprozivot.cz/index.php?id=3661
Součástí práce s textem jsou i aktivity před čtením a po čtení podle kontextu, do kterého učitel práci s textem zařazuje.
Náměty aktivit před čtením
a) Učitel zadá námět nebo otázku pro sdílení ve dvojicích: Proč lidé chovají domácí zvířata? Co znamená slovo welfare?
b) Žáci vyhotoví seznam zvířat, která chovají děti ve třídě.
Žáci se učí klást otázky na přímo i nepřímo vyjádřené informace v textu s dopomocí barevných karet. Při zavádění metody pracují všichni společně s omezeným počtem karet, později ve skupinách s širší barevnou škálou podle individuálních dispozic.
Popis metody viz.
Barevné karty viz portál UBU - Pomůcky - Domácí a hospodářská zvířata
"Otázky červené" předpokládají znalosti mimo text, např..Která hospodářská zvířata pomáhali lidem při práci v lese a na poli?