Jedenáct básniček a jedenáct barevných ilustrací
Náměty pro práci s materiálem:
Přiřazování ilustarce k odpovídajícímu textu
Doporučený věk 6 - 7 let
Aktivita rozvíjí dovednost porozumět textu na doslovné úrovni, pamatovat si přečtené a přiřadit k textu odpovídající ilustraci.
Učitel rozloží na lavicích 11 básniček a označí je čísly od jedné do jedenácti. Na katedře má hromádku ilustrací označených na rubové straně písmeny od A do K a seznam, básniček (básničky mají dva kódy, číslo a písmeno).
Každý žák si vezme jednu ilustraci, chodí po třídě, čte básničky a hledá tu, která odpovídá jeho obrázku. Pokud ji najde, zapíše si nebo zapamatuje její číslo a jde to nahlásit učiteli, např. básnička D, číslo 10. Za správně nalezenou dvojici získává žeton (obrázek vrátí zpět na katedru) a vezme si další obrázek. V případě, že má učitel dost obrázků pro všechny děti, ponechá si žák za správně vyřešený úkol obrázek u sebe (nezískává za vyřešený úkol žetony, ale obrázky) a vezme si další obrázek z katedry.
KOČIČÍ BÁSNIČKY
HANKA KŘÍŽKOVÁ
LÍZO POZOR ! ČERNÝ HAD
KOČKY LÍZY NEMÁ RÁD.
LÍZO POZOR ! TEN ZLÝ PES
PROŽENE TĚ PŘES NÁVES.
LÍZO POZOR ! POD KOLY
OCÁSEK TĚ ZABOLÍ.
............................................
KDO MÁ MODRÁ OČKA?
KOČKA.
KDO SPÍ DOMA V BOTĚ?
KOTĚ.
A KDO JE TEN COUREK?
NÁŠ KOCOUREK MOUREK
............................................
BUBU SPÍ NA PECI, PŘEDE,
UPŘÍST SI KABÁTEK NEDOVEDE.
BUBU SPÍ NA PECI, VRNÍ,
JAKO KDYŽ SYPE SE ZRNÍ.
............................................
BOBEŠ SKÁČE MEZI STROMY,
VYSTRAŠENÉ PTÁČKY HONÍ.
BOBŠI, BOBŠI, SMÍŠ?
NESMÍŠ! CHYŤ SI MYŠ.
............................................
FIFI MÁ KOŽÍŠEK ZE ZLATA,
PRÝ JE TO KOČIČKA BOHATÁ.
DIVÍ SE KOCOUŘI: ZE ZLATA?
DYŤ JE TA KOČIČKA REZATÁ!
............................................
MÍCA JÍ GRANULE, MÍCE TO ŠMAKUJE.
TEREZKA RÁDA JÍ GRANULE KUPUJE.
KUPUJE U FÍKA. FÍK TO JE PÁN,
CO MÁ TĚCH GRANULÍ CELIČKÝ KRÁM.
............................................
KOČKA ČÍHÁ NA MYŠKU,
BLEŠKY KOUŠOU V KOŽÍŠKU.
TO TO KOUŠE, MŇOUKY, MŇOUK.
MYŠÁK ZATÍM KOČCE FOUK.
............................................
CHACHA, CHACHA, CHECHI,
KOČKY MAJÍ BLECHY.
BLECHY TROPÍ NEPLECHU,
HUPKY, HUPKY, Z PELECHU.
CHACHA, CHACHA, CHECHI,
KOČKY MAJÍ BLECHY.
............................................
DĚTI , DĚTI, HNĚDÉ KOTĚ
PŘILEZLO K NÁM DÍROU V PLOTĚ.
SCHOVALO SE V OŘEŠÍ.
NĚKDO NALIJTE MU MLÍČKO,
NĚKDO SKOČTE PRO MASÍČKO,
AŤ SE U NÁS POTĚŠÍ.
............................................
DĚDÍK TO JE BÍLÉ KOTĚ,
RÁDO LEZE DÍROU V PLOTĚ.
ĎÁBLÍK TO JE ČERNÉ KOTĚ,
RÁDO SPINKÁ V STARÉ BOTĚ.
............................................
BĚLINA VĚRKA A BABETA
VYŠLI DNES V PĚT HODIN DO SVĚTA.
V ŠEST BYLI ZA MĚSTEM. U VRÁTEK
ZAŠTĚKAL PES A JSOU NAZPÁTEK.
Kolář, Josef. Z deníku kocoura Modroočka, úryvek z knížky
Náměty pro práci s textem:
Doporučený věk 7 - 8 let