METODICKÁ DOPORUČENÍ PRO PRÁCI S DOKUMETÁRNÍM FILMEM VE VÝUCE
NĚKOLIK UŽITEČNÝCH RAD PRO PŘÍPRAVU VÝUKY S DOKUMENTÁRNÍM FILMEM
Vybrat film s ohledem na věk, zájmy, schopnosti žáků, případně jejich předchozí zkušenosti s prací s filmy, na časové možnosti a souvislosti s probíranou látkou. Charakter zvoleného tématu, problému, jeho obtížnost je pro úspěch práce klíčová (raději se nejprve vyhnout tématům kontroverzním). Dobře stanovit s ohledem na věk žáků délku filmu nebo spotu.
Promyslet, stanovit si cíl (i malé cíle jsou významné), čeho chceme prací s filmem u žáků dosáhnout, co od žáků očekáváme.
U složitějších témat (pro starší žáky anebo studenty) se vyplatí – pokud je to možné – přizvat hosta, který rozumí danémutématu nebo s ním má osobní zkušenost.
Může se stát, že se nám hned napoprvé práce s filmem nepodaří podle našich představ a očekávání. Důvodů může být několik: výběr nevhodného filmu nebo spotů, neochota nebo neschopnost žáků diskutovat,nedostatek zkušeností atd. Ale i zdánlivě odmítavé projevy žáků (agresivní výkřiky, znevažování situaceapod.) jsou odpovědí a aktivitou, kterou lze využít pro další práci a citlivě usměrnit.
Pozor na techniku, aby nás v klíčový okamžik nezklamala.
Pokud to jde, je dobré promítnout snímek celý. Autorem byl zpracován jako kompaktní dílo/materiál. Je ale možné využít jen částifilmu. Při jejich výběru bychom neměli zapomínat na vyznění snímku a na zachování jeho sdělení ve všechsouvislostech. Při projekci spotů se vzhledem k jejich obvyklé délce (řádově desítky vteřin) může stát, že se žáci včas
dostatečně nesoustředí a děj spotu jim tak unikne. V tomto případě je dobré pustit spot ještě jednou.
PO PROJEKCI
Velmi důležitou součástí práce s audiovizuálními materiály je reflexe. Dokumenty, ale i sociální spotyzachycují fakta, emoce a často ukazují syrovou realitu. Žáci všechny tyto momenty vnímají a silně prožívají.Reflexe jim umožňuje bezprostředně po projekci reagovat, vyjádřit se a uvolnit napětí.
Metody a výukové činnosti vhodné na reflexi:
diskuze, řízená diskuze, debatování v rolích, volné psaní, pětilístek, rýmování, vyjádření pocituslovem, zvukem, kresbou či pohybem aj.).
Do reflexí není vhodné žáky nutit. Může se stát, že některá z aktivit bude některým žákům
nepříjemná. Pak je dobré „obsadit“ tyto žáky do rolí „pozorovatelů“, kteří sledují zbytek třídy a mohou pakk průběhu činnosti poskytnout důležitou zpětnou vazbu.
Diskuzi po filmu lze zaměřit také na filmové zpracování nebo režijní přístup a posilovat tak filmovougramotnost žáků. Diskutujte o obrazovém zpracování, práci s kamerou, použití zvuku a hudby apod.
DISKUZE PO FILMU
A)Volná diskuze
B)Řízená diskuze
Řízenou diskuzi vede učitel nebo externista.
Charakteristickým rysem řízené debaty jsou pravidla. Stanoví je buď učitel (externista) nebo žáci sami případně se uplatní kombinace obou forem.
Pravidla mohou obsahovat například:
maximální délku příspěvků
četnost příspěvků jednoho účastníka debaty
způsob přihlášení se o slovo
výhradní právo moderátora na udělení slova
zákaz pořizovánívideo- i audiozáznamů z debaty
Formy případných sankcí při nedodržení pravidel a další
U kontroverzních témat je třeba připravit se na ně důkladně předem. Ke každému krizovému scénáři by si měli pedagogové stanovit kroky, jak jej budou řešit.
Pedagogové by měli s předstihem stanovit pravidla diskuze.
Pro řízenou diskuzi je dobré předem si připravit otázky – otevřené otázky
Příklady otevřených otázek pro moderátora diskuzí
( doporučené profesorem Robertem Fisherem v knize Učení myšlení:)
Otázky hledající objasnění:
Můžete vysvětlit (jak)…? Vysvětlení
Co myslíte tím že, …? Charakterizující
Mohl/a byste mi dát příklad toho, jak…? Dávání příkladů
Jak toto napomáhá řešení…? Podporující
Má někdo otázku, na kterou by se chtěl zeptat…? Dotazující se
Otázky zjišťující důvody a důkazy:
Z jakého důvodu si myslíte, že…? Formulace argumentu
Jak víte, že…? Domněnka
Jaké jsou vaše důvody k…? Odůvodnění tvrzení
Máte důkazy k…? Hledání důkazů
Mohl/a byste uvést pozitivní/negativní příklad k tomuto tvrzení…? Důkazy opoziční strany
Otázky zkoumající alternativní pohledy na věc:
Dala by se otázka položit jiným způsobem? Zopakování názoru
Existuje jiný úhel pohledu na…? Spekulace/úvaha
Co když někdo jiný navrhne, že…? Jiná možnost
Co by někdo, kdo s vámi nesouhlasí, řekl/namítl? Protiargument
Jaký je rozdíl mezi těmito pohledy na věc/názory? Rozdíly
Otázky testující dopady a důsledky:
Co následuje potom, co…? Důsledky
Souhlasí vaše tvrzení s vaším předchozím tvrzením o…? Shoda
Jaké by byly důsledky toho, že…? Důsledky
Existuje obecné pravidlo…? Zobecňování
Jak by se to dalo otestovat, aby se zjistila pravda? Testování pravdy
Otázky o otázce/diskuzi:
Máte otázku k…? Dotazování
Jaký druh otázky to je…? Analýza
Jak nám tato otázka/co bylo řečeno pomůže…? Spojování
Kde/ve kterých částech tématu můžeme doposud zobecnit? Sumarizace/shrnutí
C)Debata, dva oponentní týmy (argumetování)
Tato forma diskuze je vhodná, pakliže se vyskytnou na shlédnuté téma (problém) dva protichůdné názory. Učitel může vytvořit ve třídě dva tábory a diskuzi vést jako klání dvou týmů
Pravidla debaty – klání dvou týmů s argumentací